2024-01 Pluvba z Galapág na Markézy
2024-01-21 GALAPÁGY, San Cristobal
Dopoledne jedeme vodním taxi do města na WiFi, abychom stáhli poslední předpověď počasí a rozhodli trasu, kterou poplujeme. Můžeme plout klasicky po ortodromě (nejkratší cesta po velké kružnici) nebo plout z Galapág na sever k rovníku a využít silného proudu. Zvolíme ortodromu, po překonání doldrumů budeme mít hezké počasí a pasát v zádech. Pokus poslat pohledy definitivně u konce, pošleme je z Markéz. Na celých Galapágách je prý pošta zrušena, máme dobu WhatsAppovou a nebo kurýry. Odpoledne jedeme znovu z kotvy do města a dokupujeme poslední položky na cestu (30 vajec, sušenky, jogurty…). Stavujeme se u Bolívara s dárkem na rozloučenou a dostáváme ohromný trs banánů. Je tak těžký, že nás s ním odveze až na molo vodních taxíků. Na lodi z trsu dělám tři menší a teprve pak jsem schopen trsy vyvázat.
2024-01-22 GALAPÁGY, San Cristobal
Pondělí – ZARPE a vyplouváme
Loď připravena k vyplutí, lachtani se odrbávají o kormidlo a úředníci nikde! Půl hodiny po termínu přijede taxi s Bolívarem a 8 úředníky! Imigrační, policie, doktor, ochrana parku a další vojáci o kterých netušíme co dělají. Za půl hodiny máme razítka v pasech a ZARPE (Dokument o legálním opuštění země). Po 26 dnech na Galapágách ve 12:00 vytahujeme kotvu a odplouváme směr Markézy. Na ostrov Hiva Oa je to 3000nm. Fouká SE 10–13kn a valíme přes 6kn. Večer vítr lehá, ale stejně plujeme 5kn.
Upluto 61nm.
2024-01-23 , Pacifik
Úterý – Boj s Iridiem Go Exec
Kolem půlnoci přestává foukat a spouštíme motor. Ráno v 6 hodin mlha a pak déšť. Stále fouká max 3kn a tak běží motor. V sedm se rozčiluji s Iridiem Go! Exec, nejdříve není spojení s družicí, pak si to stahuje nějaká data a nevím jaká! Treking na exec nefunguje, mailová pošta také ne! Přepluvba bude dlouhá, proto zahajujeme pravidelná ranní cvičení. Přes den vzorně fouká SE a plujeme do kurzu rychlostí 5kn. Večer sextantem zaměřuji Měsíc a pozorujeme krásný rudý západ Slunce. Před půlnocí vítr lehá a startuji motor, který vrčí až do rána. Klidná noc, kolem lodi létají ptáci a klapají zobáky.
Upluto 122nm, celkem 183nm.
2024-01-24 , Pacifik
Středa – Mečoun
Ráno začíná pršet, stejně jako včera. Před osmou slyším zvuk lodního motoru a těsně vedle nás jsou dva rybáři na malé dřevěné loďce s padesáti koňovým motorem. Jsme 200nm od Galapág, že by piráti? Nevidím žádný kalašnikov a jejich výrazy ve tvářích se zdají přátelské. Zdravím je, oni ukazují do své lodi s výmluvným gestem, jak ruka vkládá sousto do úst. V lodi mají velkého mečouna, určitě přes tři metry, trochu menšího žraloka a dalšího mečouna 1,5 m dlouhého. Rybář zvedá menšího mečouna a podává mi ho. Dar se neodmítá, a tak ho vytahuji na naši palubu. Ještě se hýbe. Ptám se jich: dinero???, ale opakují gesto s rukou do pusy. Volám na Jarku, že potřebuji naši největší konzervu. Předáváme jim 1,5 kg šunky a zjevně mají radost, dar přijímají a za stálého mávání odplouvají. Jsem nadšen z provedené směny, ale Jarka mě vrací do reality jednoduchou otázkou: Co s tím budeme dělat? Mrazák nemáme a lednice je plná! Nevím, ale nejprve jdu ukončit trápení mečouna. Velkým okem se mi dívá do očí a je jasné, že kdybych ho hodil do vody, stejně by už nepřežil. Vražda nožem je rychlá a pro jistotu mu rovnou uříznu hlavu. Stojím nad deseti kily prvotřídního masa, ale ponechat si vše nemůžeme. První do vody letí hlava s dlouhým, ostrým mečem, o který jsem se už stihl říznout. Následuje ocas, ploutve a za námi se to rojí mořskými vlaštovkami (buřňáky). Řekl bych, že pod hladinou bude ještě více živo! Jarka se pouští do porcování, následující dny budeme mít mečouna k snídani, obědu i večeři. Snad jen ke kávě a čaji si dáme některý z devadesáti banánů od přítele Bolívara, které právě v patrech trsů začínají dozrávat.
Upluto 128nm, celkem 311nm.
2024-01-25 , Pacifik
Čtvrtek – Terej
Boj s Iridiem stále pokračuje! Jarka se snaží zprovoznit solí zarostlé zipy a leštěnkou trápí plíseň na dřevě v salonu. K obědu mečoun! Je to určitě nejlepší jídlo, co jsme kdy jedli! Večer přiletěl terej červenonohý a sedl si na příďový koš.
Upluto 128nm, celkem 439nm.
2024-01-26, Pacifik
Pátek – Poryvy a vlny
Terej s námi asi popluje až na Markézy! Vzájemně jsme si na sebe zvykli a říkáme mu Bubík (Booby). Další výborné jídlo z mečouna! Banány máme 3x denně. Večer se krásný sailing mění. Začínají poryvy kolem 20kn a větrné kormidlo Hydrovane trochu hlídám. Zvládá to výborně, ale pro jistotu. Zvedly se vlny a docela s námi hází!
Upluto 138nm, celkem 577nm.
2024-01-27 Pacifik
Sobota – Létající ryby
V noci poryvy, k ránu déšť a vítr 16-18kn. Ref na geně, situace se zlepšila, ale vlny narůstají. V poledne si dáme další jídlo z mečouna a rozhodneme se zásobu z lednice vyhodit! Lepší vyhodit, než se otrávit, v lednici je maso sotva chlazené. Bohužel vyhodíme několik kil prvotřídního masa. Banány dozrávají a začínají sami odpadávat z trsu. 😢 K mladému samci tereje ráno přiletěl druhý mladý terej a spořádaně sedí na příďovém koši. Třetí dospělý krouží kolem a zatím u nás nepřistál. Odpoledne nám kokpit propláchne vlna, část vletí i do zadní kajuty! Na palubě nám přistála velká létající ryba a po focení jsem ji vrátil Neptunovi. Terejové si zrovna někde protahovali křídla, a tak měli smůlu. V noci vlny a poryvy větru.
Upluto 157nm, celkem 734nm.
2024-01-28 Pacifik
Neděle – Vlny
Ráno se honí mraky a s tím i poryvy větru. Zvedly se nepříjemné vlny přes 2m, dopoledne je Jarka v salonu a čistí lednici od mečouna, potvora trochu vytekl a neuvěřitelně smrdí. Tvořím videa z Galapág. Odpoledne fouká občas přes 20kn a refujeme hlavní plachtu. Plujeme pomaleji, ale klidněji! Večer karty. Den bez mečouna k obědu, ale se spoustou banánů.
Upluto 158nm, celkem 892nm.
2024-01-29, Pacifik
Pondělí – 1/3 cesty, déšť
Zataženo a prší ! Vitr a vlny! Jsme v 1/3 cesty.
Upluto 136nm, celkem 1028nm.
2024-01-30, Pacifik
Úterý – Vlny, Bubík se nebojí
Už neprší, ale stále silně fouká. Velké vlny, do lodního deníku píši 1,5 m, ale budou nejméně 2,5m. Předpověď přes Iridium je jen občas a čert ví, co vše Iridium stahuje! Exec je sráč!!! Terej Bubík stále sedí na přídi a nevadí mu ani, když metr od něj dotahuji lana. Jenom na mě čumí a kontroluje, jestli to dělám dobře!
Upluto 158nm, celkem 1186nm.
2024-01-31, Pacifik
Středa – Šváb v trsu banánů
Noc plná poryvů a vln! Ráno se pomalu mraky rozptylují, až je nakonec jasno. Jsme pod rovnoběžkou S 05° a měl by být konec doldrumů. Mirek i Bojda poslali předpověď počasí a ta je dobrá, vítr zadobok 10-15kn. Sláva! Vyhazuji jeden díl trsu banánů (20 ks), protože po odloupnutí banánu si do očí koukáme s velkým švábem!!!
Šváb se na Markézy nejspíš nepodívá, trs banánů sice plaval, žrádla tam bude mít dost, ale jak dlouho bude tento vor plout a kam? K obědu opečené banány na vaření. s Expresmenu Katův šleh, pochoutka. Trs těchto banánů a káva z jeho ranče jsou další z darů od Bolívara. Voláme s babičkou, Pájou, Soňou, Anežkou, Danou a Janou. Všichni jsou u babičky na bramborácích. Trochu nám z představy tečou sliny. Dnes celý den hezké počasí, gena na pni, aby se neplácala ve vlnách.
Upluto 154nm, celkem 1340nm.
2024-02-01, Pacifik
Čtvrtek – Změna časového pásma
Vlny přes 2m, ráno probíhá rutina: cvičení, kýblování, snídaně a spojení s Iridiem (posíláme polohu přes WhatsApp text). Dopoledne tvorba videa Galapážské želvy, v poledne výborné banány v testíčku se salátem a klobáskami. Poledne jsme měli dvakrát, alespoň v lodním deníku, protože jsme vpluli do dalšího časového pásma UTC-8hodin, takže proti ČR jsme o 9 hodin pozadu. K obědu pečené banány v těstíčku. Večer se zvedají vlny 2,5-3m a přifukuje na 22 kn. Gena zrefovaná a na pni.
Upluto 140nm, celkem 1480nm.
2024-02-02, Pacifik
Pátek – 1/2 cesty, Bubík odletěl
Ráno už tu Bubík nebyl. Po 1000nm společné pluvby nejspíš odletěl před zápisem v 06:00. V noci se kolem lodi ozývali ptáci a asi letěl s nimi! Při ranním cvičení jsem našel devět malých létajících ryb na palubě. Největší (25cm) spáchala sebevraždu chvíli poté. Přistála u přední lukny a tak sebou mrskala, až si vyrazila oko a mrtvou jsem ji našel u boardlajsny na starboardu. Musel jsem pro kýbl a smýt oko a krev z paluby. Mirek i Bojda mi poslali podrobné předpovědi počasí a v sobotu se snad začnou zmenšovat vlny. Kéž by! Jsou 2-3m a nedá se nic moc dělat. Večer již tradičně přifukuje a refuji genu.
Upluto 136nm, celkem 1616nm.
2024-02-03, Pacifik
Sobota – Jak jsme málem přišli o stěžeň
Vítr 16kn, poryvy 22kn, vlny 2 m, občas 3 m. Horší je, že vlny začaly chodit ze dvou směrů s úhlem 45 stupňů. Po obědě a další velké boční vlně se ozvalo prasknutí na stěžni. Vystartoval jsem odhalit problém a přední vnitřní stěh byl znatelně povolený. Rychle a chybně jsem identifikoval závadu jako prasklé uchycení cuter stěhu, což mě moc nevzrušilo. Už se to jednou stalo a vzhledem k předpovědi se nechystáme použít storm jib, která na něm visí. V klidu jsem zapsal pozici i závadu do LD a při obhlídce trimu plachet jsem v úžasu strnul. Podsálingový vant (ocelové lano průměru 10mm, které drží stěžeň) na starboardu byl celý roztřepený. Opravdu důstojný problém k neodkladnému řešení! Připravil jsem Baby stěh (ocelové lano o průměru 8 mm), který jsem opomněl namontovat v Panamě, dvě výtahová lana s kladkostrojem a složil hlavní plachtu a genu. Vyšplhal jsem k uchycení vantu, Jarka mě jistila. Držel na posledních pár drátech, ostatní praskla a rozmotala se. Při tomto pohledu mě zcela opustil zdravý rozum a rozhodl jsem se ihned vant odpojit a nahradit Baby stěhem a přidat ještě dvě 12 mm lana s kladkostrojem k posílení. Problémem byly vlny, jen jsem odpojil vant, celý stěžeň ožil a proměnil se v mrskajícího se hada . První prudké vibrace mě téměř dostaly, ale držel jsem se jako klíště nehledě na rostoucí hematomy. Slezl jsem dolů a pohled z paluby byl ještě horší. Vlny zezadu byly hodné, ale ty boční loď obludně nakláněly. Stěžeň bez jednoho bočního upevnění se strašlivě prohýbal a jediný vant pod sálingem s ním vibroval. Vylézt na tu zmítající se bestii nebylo vůbec jednoduché a v ruce jsem ještě táhl lano. Upevnil jsem lana k úchytu Baby stěhu a na palubě dotáhl přes kladkostroje. Stěžeň se už je chvěl, ale v okamžiku přípravy ocelového lana se ozvala rána a jedno lano mě vztekle švihlo přes hlavu. Utrhlo se z úchytu nahoře na stěžni. Stěžeň se dal opět do tance a tentokrát byl šplh zpestřen o tažení ocelového lana, jehož koncovku bylo nahoře nutno načepovat a zajistit. Nebyl čas ani nadávat! Užili jsme si oba, stěžeň i já. Na palubě se dala koncovka ocelového lana již dobře uchytit a přes vložený ocelový profil tloušťky 10mm se podařilo vytvořit nový vant. Další dvě lana sloužila spíše pro klid duše. A poučení na závěr? Je třeba si předem jasně stanovit strategii řešení problému. Varianta mrknu se, co se nahoře děje, svádí k akci, kdy ruce jsou rychlejší než mozek.
Upluto 119nm, celkem 1735nm.
2024-02-04, Pacifik
Neděle – Šváb v salonu
Plujeme na maximálně refovanou hlavní plachtu a plnou genu cca 4kn. Postup se zpomalil, ale hlavně, že jsme zdraví a nepřišli o stěžeň! V salonu Jarka našla velkého švába. Nejspíše přišel ze zbývajícího trsu banánů a nijak neprotestoval, když jsem mu zařídil koupel v Pacifiku. Jarka vyleštila petrolejovou lampu ze salonu. K leštění používá jemný smirkový papír, což je účinnější než všechny leštící pasty. Pokračuji ve videích, zbývají již jen výlety s potápěním. Večer přišly vlny a poryvy, při kterých vibruje stěžeň. Ten už není ve středu patky na palubě, ale posunul se o 10mm k starboardové straně. Mám o stěžeň obavy a hodně refuji genu.
Upluto 99nm, celkem 1834nm.
2024-02-05, Pacifik
Pondělí – Motýl
Vítr se stáčí na čistý východ a nasazujeme motýla (refovaná hlavní plachta na starboardu a gena s pněm na portu). Jarka začala čistit a leštit zvon v kokpitu. Dokončil jsem video z Galapág, výlety na lodi. Na oběd skvělé klobásky s bramborem. Stále nepříjemné vlny. Chodím osahávat vanty, zatím se zdá vše OK. Večer se vítr stáčí k západu a rušíme motýla, gena jde na starboard. Po západu slunce měřím sextantem Jupiter, Sirius a Canopus. Ve vlnách to jde blbě! Na noc dávám ref na genu. Velké vlny! Chudák stěžeň.
Upluto 104nm, celkem 1938nm.
2024-02-06, Pacifik
Úterý – 2/3 cesty, Bubík 2
Dnes máme upluto přes 2000nm a na Hiva Oa zbývá již jen 1000nm! Přiletěl Bubík 2 a nemá zkušenost s plachetnicí! Nejprve seděl na přídi na teaku, pak se vyplašil, když jsem rušil motýla a večer si sedl na sáling, odkud kálí na celou loď! Jarka naleštila zvon ze salónu a zadělala na chleba. Těsto bude kynout přes noc. Trénuji astronavigaci a vyšla mi chyba měření cca 10nm. Ostrovy jsou viditelné kolem 30nm a Markézy bychom měli trefit i bez GPS (kdyby třeba bouřka zlikvidovala elektropřístroje).
Upluto 108nm, celkem 2046nm.
2024-02-07, Pacifik
Středa – Chleba
Bubík 2 byl pěkný nezdvořák. Ráno odletěl s východem slunce bez rozloučení a zbyla po něm jen podělaná paluba. Jarka upekla chleba, i bez vykynutí je jedlý a chutný, dali jsme si ho s tuňákem v konzervě. Večer voláme Bojdovi, že 16.02 bychom měli připlout na Hiva Oa a potřebujeme místo u opravny a nový Shroud! Na noc zarefuji genu a opět se objevují boční vlny.
Upluto 106nm, celkem 2152nm.
2024-02-08, Pacifik
Čtvrtek – Astronavigace
Astronavigace, jde to pomalu! Bude to chtít více trénovat!
Upluto 97nm, celkem 2249nm.
2024-02-09, Pacifik
Pátek – Změna časového pásma
Dopoledne výpočty astronavigace. Nepříjemné vlny rozhazují plachty. Budu muset seřídit vozíky spír na hlavní plachtě, cvakají. Plujeme průměrně 4kn a počasí nám mimořádně přeje. Vant drží. Jarka šije tašku na křížovky. Večer prožijeme dvakrát sedmou hodinu, vpluli jsme do dalšího časového pásma. Náš místní čas je o 9 hodin pozadu za UTC a 10 hodin za ČR.
Upluto 102nm, celkem 2351nm.
2024-02-10, Pacifik
Sobota – Iridium začalo stahovat předpověď počasí
Jarka pokračuje v šití tašky, astronavigace, karty Prší a Žolíky. Odpoledne Jarka peče francouzský chleba, do kterého se přidávají vajíčka. Povede se jak vykynutí, tak i upečení. Mirek poslal návod, jak v iridiu založit a nastavit účet pro stahování předpovědi počasí WEATHER 4D a funguje to. Sláva, můžeme si sami stahovat předpovědi, ale stále se těšíme na předpovědi od Mirka a Bojdy, které vždy doplní vlastním komentářem.
Upluto 108nm, celkem 2459nm.
2024-02-11, Pacifik
Neděle – Nová taška na křížovky
V noci se na AIS objevily dvě rybářské lodě cca 10nm od nás. První po dlouhé době. Jak nastavit pevný rig?, není to žádná prča, bude to chtít spolupráci s odborníkem! Čtu knihu Emergency Navigation od David Bruch, Jarka došila tašku!
Upluto 103nm, celkem 2562nm.
2024-02-12, Pacifik
Pondělí – Zlomyslná vlna
K ránu se na AIS objevily dokonce čtyři rybářské lodě, vzájemně se ignorujeme a míjíme se na 5nm. Jarka čistí teakový stoleček v kokpitu a já připravuji tento text na blog. Večer pozoruji Měsíc, který právě dorůstá a svítí jako „C“. Na jižní polokouli je všechno obráceně! Kontroloval jsem polohu hvězd a zrovna, když jsem si prohlížel Aldebaran, přihnala se vlna a omyla mi prdel. Tak skončilo pozorování oblohy.
Upluto 104nm, celkem 2666nm.
2024-02-13, Pacifik
Úterý – Chleby, 6kn jen na refovanou HP
Od rána nepříjemné vlny přes 2m. Jarka zadělala a nechala vykynout těsto na chleba. Kynutí se povedlo a těsto vyšlo na dvě formy. Je vidět, že úzkoprsé držení se návodu na chleba bylo příčinou nižší kvality kynutí. Tentokrát již Jarka netrvala na přesném odměření 4 gramů sušeného droždí, množství odhadem nasypala (prostě to tam jebla) a výsledek předčil všechna očekávání. Chleby nám vystačí až do Atuona! Předpověď počasí na dnešní noc nebyla příznivá. Skutečnost byla ještě horší. Od setmění (západ Slunce v 18:24 LT) se zvedal vítr a úměrně tomu jsem refoval genu. Ve 20:00 již byla gena celá zavinutá a peň zůstal u ní. Vlny nijak nelákaly k práci na přední palubě. Pluli jsme jen na zcela vyloženou a zrefovanou hlavní plachtu rychlostí 6kn. Vítr E 20 až 25kn a vlny rychle vyrostly. Zadní vlny nás poháněly a boční se snažily o co nejhlasitější plácnutí do lodi tak, aby se stěžeň rozvibroval. Vše v lodi si našlo své místo. Jarka u stěžně. Kolem půlnoci Neptun vyslyšel naše prosby a od jedné se dalo i lehnout a zkusit odpočívat.
Upluto 118nm, celkem 2784nm.
2024-02-14, Pacifik
Středa – Klidný den, větrná noc
Ráno klasicky vítr a vlny, ale již jsme si zvykli. Dopoledne text na blog, Jarka úklid kuchyně. Odpoledne křížovky a karty, občas šuva. Večer čekáme, co se stane, hlášen je silný vítr a poryvy. Předpověď se naplňuje, od 20:00 plujeme jen na refovanou hlavní plachtu a až do půlnoci stěžeň v poryvech vibruje. Naše nervy také.
Po půlnoci se vítr dostává pod 20kn a to se dá i podřimovat.
Upluto 106nm, celkem 2890nm.
2024-02-15, Pacifik
Čtvrtek – Squalls
Dopoledne si ještě plujeme na motýla, odpoledne přicházejí černé mraky. Dle předpovědi si máme užívat slábnoucí vítr s možností přeháněk. Vítr stále 16kn a do toho squalls (prudké zvýšení rychlosti větru, změna směru a silný déšť). Opět úplně stahujeme genu, stěžeň protestuje proti poryvům a celá loď vydává výstražné zvuky. V 19:30 zapínám radar abychom se vyhnuli nejhoršímu a unikáme na sever. Chyba, jsme na jižní polokouli a bouřka se stáčí po směru hodinových ručiček. Zvyšuje se rychlost větru ke 30kn i intenzita deště. Dojde mi to a prcháme na jih. Účinné, radar skvěle ukazuje, jak nás míjí žlutý a červený střed bouře a po chvíli se vše uklidňuje. Bohužel pak přichází bezvětří a po něm další squall. Teď už víme, jak se vyhnout a tak je to lepší. Tak toto v předpovědi rozhodně nebylo! Neptun si nás ještě prověřuje, zda jsme ve střehu. Snažíme se být pozorní, ale už to docela s… zlobí!
Upluto 105nm, celkem 2995nm.
2024-02-16, Pacifik
Pátek – Připlutí na Markézy, ostrov Hiva Oa, Atuona bay
V 06:15 vidíme ostrov Hiva Oa! Později i ostrov Mohotani a Tahuata. Kolem poledne vplouváme do poměrně úzké zátoky v zátoce a kotvíme. Dle pilota použiji zadní kotvu a během chvilky vidím, že to nepůjde. Všichni zde asi nečetli pilota (bohužel jsem sehnal jen 50 let starého) a žádnou druhou kotvu nemají a tak se téměř potkáváme s další lodí a poté s katamaránem. Všichni se točí dle větru, který využívá plných 360 stupňů. Poté co zruším zadní kotvu je vše v pořádku. V největším vedru vytahujeme a nafukujeme dingy, přes hodinu trvá uvolnění přívěsného motoru z držáku. Nerezový šroub se i přes namazání spojil s hliníkový držákem a snažil se nechat se ulomit. Pomohla chemie a spousta vzpomínek na armádní slovník. Konečně byl motor na dingy a vynesl trumf. Nestartoval, nepomohlo nic, dokonce jsem mu vyměnil i svíčku, ale je tvrdohlavý. Hodinu před západem slunce jsem to vzdal a přihlásit se půjdeme zítra. Nicméně toto považuji za formalitu, a tak jsme ukončili přeplavbu přípitkem vinným střikem z červeného krabicáku. Děkujeme Neptunovi, že k nám byl shovívavý a nechal nás ve zdraví doplout.
Upluto 105nm, celkem 3047nm.