Přeskočit na obsah
ÚVOD
BLOG
FOTOGALERIE
VIDEO
MAPY
AKTUÁLNÍ POLOHA
NAŠE LOĎ
O NÁS
Přepínání nabídky
2021.09.05.-13 – Pluvba z Azor do Lisabonu
2021-09-19
2022-10-16
Loading Images
Faial, marina Horta, ráno v 08:00 jsem se odhlásil, dostal razítko od imigrační policie a během půl hodiny vyplul směrem Lisabon, kam je to přibližně 900 nm.
Poslední pohled na Faial a město Horta, ze severu foukalo 20 kn a tak jsem se rozhodl plout jižně pod ostrov Pico.
V závětří ostrova Pico jsem očekával malé vlny a slabší vítr.
Vlny nebyly, ale vítr se točil kolem 2 351 n vysoké sopky a padal dolů s rychlostí přes 30 kn! Hlavní plachta dostala maximální ref a z geny byl jen kapesníček. Přesto vítr loď občas položil přes 30 stupňů.
Sopka Pico je většinou ukryta za mraky, vítr jí však dokonale odhalil.
Vzhledem k větrným podmínkám jsem již netrpělivě očekával konec ostrova.
Pico, Calheta de Nesquim se pyšní větrným mlýnem a katedrálou.
Krásný břeh, ale vylučuje možnost zakotvení.
Vlajky lodi a klubu jsou na přepluvby staženy k palubě, kde je menší vítr, ale i tak jsou za sezónu roztrhány.
Farol da Ponta da Ilha je na východním konci ostrova.
Terceira, Angra, po vyplutí ze závětří Pica se do JAFIPAPA opřel silný vítr a přidaly se 3m vlny a tak jsem se kolem půlnoci rozhodl pro krátkou přestávku na kotvě.
Na kotviště jsem připlul ve tři ráno a v devět jsem již pokračoval. O správnosti rozhodnutí mě přesvědčila duha. Mezitím se vítr přehnal a i vlny se mírnily.
U Angry jsou zajímavé ostrovy koz, Ilhéus das Cabras.
Duha mě vyprovázela až na konec ostrova k majáku sváru, Farol das Contendas.
Večer jsem již byl dost aleko na to, abych sejmul vlajku Azor. Mají jednu z nejhezčích vlajek co znám.
Foukal krásný severní vítr a JAFIPAPA letěla na "plné prádlo" přes šest uzlů.
Kormidlovalo větrné kormidlo a tak jsem si našel čas na vytvoření automatického nastavení hloubky u kotevní bójky.
Občas vlna vypláchla kokpit.
Po pár dnech o chlebu se salámem jsem se pustil do vaření.
Okurka je prý výborná na paměť! :-)
300 nm před portugalským pobřežím se zmnožily deště, ale byly to jen krátké intenzivní přeháňky
Déšť dokáže zklidnit vlny a nastanou zvláští světelné podmínky.
Předpověď Weather 4D poměrně přesně trefovala kdy začne pršet.
Některé vlny déšť ignorovaly a hrnuly se na loď.
Po dešti se vše rychle vrátilo k obvyklému řádu. Každá stá vlna se chtěla podívat co právě dělám v kokpitu.
Vaření Expres menu mi docela šlo a troufnul jsem si i na vrtule jako přílohu.
Dva dny před připlutím jsem se začal věnovat přílivům neboť marina leží na řece Tejo nad Lisabonem a proudy jsou zde zásadní.
Před Lisabonem se nachází zóna dělené plavby, což je dálnice o šíři cca. 25 nm, která se musí překonat kolmo a plachetnice nesmí omezit plující lodě.
Letos jsem připlul při východu slunce a 300 m dlouhé lodě jsem si mohl zblízka prohlédnout.
Překonání dálnice jsem oslavil vrtulemi s ledničkovou příchutí.
Nutnost plout kolmo na zónu dělené plavby mě bohužel dostala vysoko nad ústí řeky Tejo a to až k Cabo da Roca, které je vyhlášené větrem a proudy.
Fotit vlny na moři je oříšek, tak jsem alespoň vyfotil rybáře a při porovnání této a následující fotografie je patrné, že vlny byly.
U Cabo da Roca foukalo přes 30 kn a to kupodivu z jihu, kam jsem chtěl plout. Nezbylo než otočit loď opět na moře a křižovat. Přidal jsem si tak další dvě hodiny a začal se obávat o čas přílivu.
Oddechl jsem si po minutí Cabo Raso s bílým majákem.
Marina Cascais jako obvykle plná a kotvení před marinou je při jižním větru a vlnách nepohodlné.
Konečně se blížím k ústí řeky Tejo. Pevnost střežila přístup před piráty.
Pevnost Forte de São Julião da Barra.
Marina de Oeiras, kde jsem byl v roce 2019.
Torre de Belém.
Museu da Electricidade.
MAAT.
Před přídí slavný most 25 dubna.
Největší náměstí Praça do Comércio a v pozadí hrad.
S vrcholícím přílivem jsem přistál a vyvázal JAFIPAPA.
ÚVOD
BLOG
FOTOGALERIE
VIDEO
MAPY
AKTUÁLNÍ POLOHA
NAŠE LOĎ
O NÁS